Un inedit eveniment cultural-turistic se va desfăşura în perioada 9-16 august a.c.: ediția a III-a a turneului național extraordinar „Muzica Palatelor României”. Organizatorii – Asociația „Pro Valores” și Radio România Cultural – vă invită, cu acest prilej, să descoperiți o Românie cu un potențial cultural-turistic imens și, totodată, vă propune o călătorie fantastică ghidată de Duo Kitharsis, formația câștigătoare a celei mai recente ediții, a V-a, a Concursului „Drumul spre celebritate”.
Toate trei sunt locuri încărcate de frumuseţe, de istorie și – consideră organizatorii evenimentului – pot servi în mod unic la punerea în valoare a creației muzicale, la formarea unui public nou şi la crearea unor atracţii turistice. Accesul publicului la concertul cameral de la Palatul „Marincu” – Muzeul de Artă din Calafat va fi liber.
În ultimii ani, Asociația „Pro Valores”, Radio Romania Cultural, ExcesMusic și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România a dezvoltat cu mare succes mai multe proiecte cultural-turistice: două ediţii ale turneului naţional „Muzica Palatelor României”, patru stagiuni „Sunetul Muzicii” la Castelul Peleş, turneul național „Romania Underground – Muzica în salinele României” şi turneul național „Descoperă România”. «Astfel, am contribuit la promovarea unor locuri superbe din ţară şi, în acelaşi timp, am ajutat tinerii artişti şi i-am convins că locul lor este în România. Turneul Naţional „Muzica Palatelor României” este un reper al vieţii muzicale româneşti, un mod al afirmării valorilor ţării noastre, preluând un concept des uzitat în lume, acela de a alătura arta unui spaţiu turistic de importanţa majoră», spun organizatorii evenimentului.
Prima ediție a turneului dedicat muzicii camerale s-a desfășurat în perioada 31 iulie – 8 august 2010 și a avut ca invitat Resonance Quartet (flautista Nicoleta Angheloiu, violonista Ioana Jijian, violista Emilia Rotomeza, violoncelista Gabriela Bokor). Concertele au fost găzduite de Muzeul Naţional „George Enescu” – secţia Tescani (Conacul Familiei Rosetti Tescanu), Castelul Sturdza de la Miclăuşeni, Muzeul Unirii din Iaşi – reşedinţă a domnitorului Alexandru Ioan Cuza şi a Regelui Ferdinand, Castelul Peleş de la Sinaia și Palatul Mogoşoaia. Cea de-a II-a ediție a turneului „Muzica Palatelor României” a fost susținută, între 6 și 21 august 2011, de Cvartetul „Cantabile” din Iaşi (Irina Mandric și Daniela Niță – vioară, Ilinca Zbantu – violă, Alexandra Elefterescu – violoncel). Întâlniri cu publicul au avut loc pe faleza Dunării din Galaţi, la Castelul Sturdza de la Miclăuşeni, Palatul Cuza din Iaşi, Palatul Banffy din Cluj-Napoca, Castelul Peleş și Palatul Mogoşoaia.
În actuala ediție a evenimentului, publicul este invitat în trei dintre cele mai frumoase palate ale României, pentru a asculta muzica Duo Kitharsis – un duo de chitare de origine română, format din Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan. După absolvirea Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa lector univ. Cătălin Ștefănescu-Pătraşcu, cei doi artiști îşi continuă studiile de Master în duo de chitară la Staatliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst Stuttgart, avându-i ca profesori pe Duo Kaltchev. Începând cu anul 2013, Duo Kitharsis studiază la Conservatoire de Strasbourg, la clasa unuia dintre cele mai importante duo-uri de chitară din lume, Duo Melis.
Duo Kitharsis a câștigat numeroase premii la competiții importante, precum: Premiul I la Festivalul Internaţional de Chitară Transilvania – ediţia a IX-a (Cluj-Napoca, 2011), Premiul al II-lea la Concursul European de Chitară Clasică „Enrico Mercatali” – ediţia a X-a (Gorizia, Italia, 2013), Premiul „Champagne Mailliard” la Concursul European de Muzică de Cameră – ediţia a 28-a (Paris, Franţa, 2014), Premiul I la Concursul „Drumul spre celebritate” – ediţia a V-a (Bucureşti, 2014), Premiul I la «Concorso di Esecuzione Musicale „Citta di Piove di Sacco”» – ediţia a VII-a (Padova, Italia, 2014) și Premiul I la „Concorso Internazionale di Esecuzione Musicale” – ediţia a II-a (Castel Ritaldi, Italia, 2014).
Duo Kitharsis cântă pe instrumente realizate de lutierul român Alexandru Marian și a susţinut concerte alături de artişti internaţionali de renume în diverse festivaluri de chitară din România, Germania, Franţa şi Italia.
În programul concertelor:
- Cum v-a venit ideea unor concerte organizate în palate și castele?
- Cu ani în urmă, vizitând castele și palate celebre din Franţa sau Austria şi observând viaţa muzicală pe care o au şi faptul că muzica de bună calitate le dă un plus de atractivitate acestor locuri extraordinare, am ajuns la concluzia că această idee poate şi trebuie să fie importată şi în România.
Acum şase ani am organizat prima stagiune la Palatul Mogoşoaia. Acolo, fosta directoare, Doina Mândru, a îmbrăţişat ideea, iar cei care i-au urmat au dezvoltat-o. Dan Croitoru, după primul an al stagiunii, a cumpărat un pian de concert, iar Bogdan Popa şi Marius Nae – în următorii ani – au făcut rost de mai multe FONDURI, stagiunea transformându-se într-un festival internaţional.
Au urmat iniţierea unei stagiuni la Castelul Peleş, împreună cu fostul meu coleg de şcoală Sebastian Gheorghiu, şi, în perioada estivală, organizarea unor turnee naţionale. Primul turneu naţional „Muzica Palatelor României” a avut loc în 2010, iar invitate au fost membrele Cvartetului „Resonance”. A fost un turneu superb, care ne-a purtat în palatele Moldovei. Anul următor am invitat în turneu Cvartetul „Cantabile” din Iaşi. Anul acesta reluăm ideea turneului muzical prin palate. Păstrând nucleul Peleş, Mogoşoaia, ajungem şi în zona Olteniei, unde am descoperit un palat superb la Calafat, Palatul „Marincu”.
- Prin ce diferă experiența unui concert la Palatul Mogoșoaia, de exemplu, de cea a unui concert la Ateneu sau la Sala Radio?
- Aş spune că prin atmosferă, prin inedit, printr-o apropiere de o epocă apusă, dar a cărei eleganţă o admirăm. Mai diferă şi prin acustică – la Mogoşoaia sunt spaţii mari, cu marmură, în care sonorităţile muzicale au o rezonanţă specială. La Peleş însă te simţi strivit de somptuozitate, de încărcătura ornamentelor. Aceste concerte sunt adevărate călătorii spirituale în istorie.
Puţini organizatori mai au curajul în România anului 2014 să dedice stagiuni, festivaluri şi turnee muzicii camerale – muzica cea mai profundă şi genul cel mai vitregit în ultimii 25 de ani. De aceea cred că, aducând muzicieni valoroşi în astfel de spaţii, fac un serviciu atât muzicii, cât şi spaţiilor istorice cu puternică atracţie turistică.
- Cum sunt aleși artiștii și cine este Duo Kitharsis?
- Eu organizez şi Concursul Internaţional „Drumul spre celebritate”, un concurs inedit care se desfăşoară la Palatul Mogoşoaia. Este un concurs cu multe etape dedicate diferitor instrumente sau ansambluri camerale, o competiţie la care rolul tinerilor spectatori (elevi de la şcolile şi liceele bucureştene) este determinant, ei votând câştigătorii fiecărei etape şi decizând astfel finaliştii.
Anul acesta, la etapa de muzică de cameră, a venit un duo de chitare, care studiază în Franţa, Duo Kitharsis, alcătuit din Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan. De departe, a fost cea mai interesantă şi mai valoroasă prezenţă în concurs. Ei au câştigat competiţia, apoi au mai câştigat patru concursuri internaţionale la Paris, două în Italia şi unul în Polonia.
Am decis să-i invit pentru ca sunt foarte valoroşi, vin în ţară doar pe perioada verii, iar publicul de acasă trebuie să-i cunoască. De asemenea, sunt singurii muzicieni pe care i-am ascultat în ultimii ani, la care corpul meu a reacţionat într-un mod inexplicabil de la primele acorduri. Faptul că ei formează un cuplu, faptul că au poziţie stranie pe scenă (ei cântă faţa în faţă şi nu cu feţele spre public) îţi dau sentimentul că se cunosc atât de bine, că fac muzică cu atât de multă plăcere, încât îţi insuflă şi ţie, ca spectator, dragostea lor adevărată pentru arta sunetelor.
- Care este publicul-țintă al turneului și cum a evoluat, de la prima ediție?
- Încă de la prima ediţie ne-am gândit la experienţe personale extreme de plictisitoare în oraşe aşa-zis turistice, la cât de puţine lucruri poţi să faci fiind în concediu. Aşa că am dus un concert într-un spaţiu care oricum atrage din punct de vedere turistic şi am creat un eveniment viu într-un spaţiu muzeal. Astfel, publicul asistă la un complex sincretic: sunet, imagine, istorie, arhitectură. Publicul-ţintă este alcătuit din iubitorii de frumos, turişti sau localnici, tineri sau maturi… Și, credeţi-mă, publicul care a venit o dată la o astfel de experienţă a rămas fidel.
- Spre deosebire de concertele tradiționale de muzică clasică, acestea vor avea și un prezentator – chiar dvs. De ce ați ales această formulă?
- Pentru a atrage publicul larg consider că trebuie să-l ghidezi, ca o gazdă bună, în spaţiile (muzicale sau istorice) în care-l inviţi. În prezentările mele, care de altfel sunt scurte, nu ţin prelegeri, ci doar îmi introduc prietenii din sală în lumea prietenilor de pe scenă. Cred că o astfel de abordare este mai atractivă decât insipidul program de sală.
- Cât costă și de unde se pot cumpăra biletele la concerte?
- Nu vor exista bilete pentru concerte. La Peleș se vor obține invitaţii, completând un formular pe site-ul http://www.peles.ro, cam cu două săptămâni înainte. La Palatul Mogoşoaia se va plăti doar biletul de vizitare a palatului – 5 lei (până atunci poate nu va exista nici PLATA aceasta modică), iar la Calafat, la Palatul „Marincu” – intrarea este liberă. (Sursa: http://muzicainpalateleromaniei.wordpress.com/)
Toate trei sunt locuri încărcate de frumuseţe, de istorie și – consideră organizatorii evenimentului – pot servi în mod unic la punerea în valoare a creației muzicale, la formarea unui public nou şi la crearea unor atracţii turistice. Accesul publicului la concertul cameral de la Palatul „Marincu” – Muzeul de Artă din Calafat va fi liber.
Turismul cultural, un mod eficient de promovare a ţării noastre
În ultimii ani, Asociația „Pro Valores”, Radio Romania Cultural, ExcesMusic și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România a dezvoltat cu mare succes mai multe proiecte cultural-turistice: două ediţii ale turneului naţional „Muzica Palatelor României”, patru stagiuni „Sunetul Muzicii” la Castelul Peleş, turneul național „Romania Underground – Muzica în salinele României” şi turneul național „Descoperă România”. «Astfel, am contribuit la promovarea unor locuri superbe din ţară şi, în acelaşi timp, am ajutat tinerii artişti şi i-am convins că locul lor este în România. Turneul Naţional „Muzica Palatelor României” este un reper al vieţii muzicale româneşti, un mod al afirmării valorilor ţării noastre, preluând un concept des uzitat în lume, acela de a alătura arta unui spaţiu turistic de importanţa majoră», spun organizatorii evenimentului.
Resonance Quartet și Cvartetul „Cantabile”, invitații edițiilor precedente
Prima ediție a turneului dedicat muzicii camerale s-a desfășurat în perioada 31 iulie – 8 august 2010 și a avut ca invitat Resonance Quartet (flautista Nicoleta Angheloiu, violonista Ioana Jijian, violista Emilia Rotomeza, violoncelista Gabriela Bokor). Concertele au fost găzduite de Muzeul Naţional „George Enescu” – secţia Tescani (Conacul Familiei Rosetti Tescanu), Castelul Sturdza de la Miclăuşeni, Muzeul Unirii din Iaşi – reşedinţă a domnitorului Alexandru Ioan Cuza şi a Regelui Ferdinand, Castelul Peleş de la Sinaia și Palatul Mogoşoaia. Cea de-a II-a ediție a turneului „Muzica Palatelor României” a fost susținută, între 6 și 21 august 2011, de Cvartetul „Cantabile” din Iaşi (Irina Mandric și Daniela Niță – vioară, Ilinca Zbantu – violă, Alexandra Elefterescu – violoncel). Întâlniri cu publicul au avut loc pe faleza Dunării din Galaţi, la Castelul Sturdza de la Miclăuşeni, Palatul Cuza din Iaşi, Palatul Banffy din Cluj-Napoca, Castelul Peleş și Palatul Mogoşoaia.
Un duo de chitare în concert la impozantul palat de la Dunăre
În actuala ediție a evenimentului, publicul este invitat în trei dintre cele mai frumoase palate ale României, pentru a asculta muzica Duo Kitharsis – un duo de chitare de origine română, format din Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan. După absolvirea Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa lector univ. Cătălin Ștefănescu-Pătraşcu, cei doi artiști îşi continuă studiile de Master în duo de chitară la Staatliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst Stuttgart, avându-i ca profesori pe Duo Kaltchev. Începând cu anul 2013, Duo Kitharsis studiază la Conservatoire de Strasbourg, la clasa unuia dintre cele mai importante duo-uri de chitară din lume, Duo Melis.
Duo Kitharsis a câștigat numeroase premii la competiții importante, precum: Premiul I la Festivalul Internaţional de Chitară Transilvania – ediţia a IX-a (Cluj-Napoca, 2011), Premiul al II-lea la Concursul European de Chitară Clasică „Enrico Mercatali” – ediţia a X-a (Gorizia, Italia, 2013), Premiul „Champagne Mailliard” la Concursul European de Muzică de Cameră – ediţia a 28-a (Paris, Franţa, 2014), Premiul I la Concursul „Drumul spre celebritate” – ediţia a V-a (Bucureşti, 2014), Premiul I la «Concorso di Esecuzione Musicale „Citta di Piove di Sacco”» – ediţia a VII-a (Padova, Italia, 2014) și Premiul I la „Concorso Internazionale di Esecuzione Musicale” – ediţia a II-a (Castel Ritaldi, Italia, 2014).
Duo Kitharsis cântă pe instrumente realizate de lutierul român Alexandru Marian și a susţinut concerte alături de artişti internaţionali de renume în diverse festivaluri de chitară din România, Germania, Franţa şi Italia.
În programul concertelor:
- Mauro Giuliani (1781-1829) – Gran Variazioni Concertanti, op. 35
- Manuel de Falla (1876-1946) – Nocturno
- Dusan Bogdanovic (1955-*) – Sonata Fantasia (Allegro ritmico, Adagio, rubato, Allegro molto)
- Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Allemande, Le Rappel des Oiseaux,
- Les Tendres Plaintes, Les Cyclopes
- Manuel de Falla (1876-1946) – Danza espanola nr. 1 din opera „La vida breve”
- Astor Piazzolla (1921-1992) – Tango Suite (Allegro, Andante rubato, melancolico, Allegro)
„Concertele în palate sunt călătorii spirituale în istorie”
- Cum v-a venit ideea unor concerte organizate în palate și castele?
- Cu ani în urmă, vizitând castele și palate celebre din Franţa sau Austria şi observând viaţa muzicală pe care o au şi faptul că muzica de bună calitate le dă un plus de atractivitate acestor locuri extraordinare, am ajuns la concluzia că această idee poate şi trebuie să fie importată şi în România.
Acum şase ani am organizat prima stagiune la Palatul Mogoşoaia. Acolo, fosta directoare, Doina Mândru, a îmbrăţişat ideea, iar cei care i-au urmat au dezvoltat-o. Dan Croitoru, după primul an al stagiunii, a cumpărat un pian de concert, iar Bogdan Popa şi Marius Nae – în următorii ani – au făcut rost de mai multe FONDURI, stagiunea transformându-se într-un festival internaţional.
Sebastian Crăciun |
- Prin ce diferă experiența unui concert la Palatul Mogoșoaia, de exemplu, de cea a unui concert la Ateneu sau la Sala Radio?
- Aş spune că prin atmosferă, prin inedit, printr-o apropiere de o epocă apusă, dar a cărei eleganţă o admirăm. Mai diferă şi prin acustică – la Mogoşoaia sunt spaţii mari, cu marmură, în care sonorităţile muzicale au o rezonanţă specială. La Peleş însă te simţi strivit de somptuozitate, de încărcătura ornamentelor. Aceste concerte sunt adevărate călătorii spirituale în istorie.
Puţini organizatori mai au curajul în România anului 2014 să dedice stagiuni, festivaluri şi turnee muzicii camerale – muzica cea mai profundă şi genul cel mai vitregit în ultimii 25 de ani. De aceea cred că, aducând muzicieni valoroşi în astfel de spaţii, fac un serviciu atât muzicii, cât şi spaţiilor istorice cu puternică atracţie turistică.
- Cum sunt aleși artiștii și cine este Duo Kitharsis?
- Eu organizez şi Concursul Internaţional „Drumul spre celebritate”, un concurs inedit care se desfăşoară la Palatul Mogoşoaia. Este un concurs cu multe etape dedicate diferitor instrumente sau ansambluri camerale, o competiţie la care rolul tinerilor spectatori (elevi de la şcolile şi liceele bucureştene) este determinant, ei votând câştigătorii fiecărei etape şi decizând astfel finaliştii.
Anul acesta, la etapa de muzică de cameră, a venit un duo de chitare, care studiază în Franţa, Duo Kitharsis, alcătuit din Alexandra Petrişor şi Dragoş Horghidan. De departe, a fost cea mai interesantă şi mai valoroasă prezenţă în concurs. Ei au câştigat competiţia, apoi au mai câştigat patru concursuri internaţionale la Paris, două în Italia şi unul în Polonia.
Am decis să-i invit pentru ca sunt foarte valoroşi, vin în ţară doar pe perioada verii, iar publicul de acasă trebuie să-i cunoască. De asemenea, sunt singurii muzicieni pe care i-am ascultat în ultimii ani, la care corpul meu a reacţionat într-un mod inexplicabil de la primele acorduri. Faptul că ei formează un cuplu, faptul că au poziţie stranie pe scenă (ei cântă faţa în faţă şi nu cu feţele spre public) îţi dau sentimentul că se cunosc atât de bine, că fac muzică cu atât de multă plăcere, încât îţi insuflă şi ţie, ca spectator, dragostea lor adevărată pentru arta sunetelor.
- Care este publicul-țintă al turneului și cum a evoluat, de la prima ediție?
- Încă de la prima ediţie ne-am gândit la experienţe personale extreme de plictisitoare în oraşe aşa-zis turistice, la cât de puţine lucruri poţi să faci fiind în concediu. Aşa că am dus un concert într-un spaţiu care oricum atrage din punct de vedere turistic şi am creat un eveniment viu într-un spaţiu muzeal. Astfel, publicul asistă la un complex sincretic: sunet, imagine, istorie, arhitectură. Publicul-ţintă este alcătuit din iubitorii de frumos, turişti sau localnici, tineri sau maturi… Și, credeţi-mă, publicul care a venit o dată la o astfel de experienţă a rămas fidel.
- Spre deosebire de concertele tradiționale de muzică clasică, acestea vor avea și un prezentator – chiar dvs. De ce ați ales această formulă?
- Pentru a atrage publicul larg consider că trebuie să-l ghidezi, ca o gazdă bună, în spaţiile (muzicale sau istorice) în care-l inviţi. În prezentările mele, care de altfel sunt scurte, nu ţin prelegeri, ci doar îmi introduc prietenii din sală în lumea prietenilor de pe scenă. Cred că o astfel de abordare este mai atractivă decât insipidul program de sală.
- Cât costă și de unde se pot cumpăra biletele la concerte?
- Nu vor exista bilete pentru concerte. La Peleș se vor obține invitaţii, completând un formular pe site-ul http://www.peles.ro, cam cu două săptămâni înainte. La Palatul Mogoşoaia se va plăti doar biletul de vizitare a palatului – 5 lei (până atunci poate nu va exista nici PLATA aceasta modică), iar la Calafat, la Palatul „Marincu” – intrarea este liberă. (Sursa: http://muzicainpalateleromaniei.wordpress.com/)